8 REGULI PENTRU A-ȚI PROTEJA INIMA ÎN TIMPUL IERNII

8 REGULI PENTRU A-ȚI PROTEJA INIMA ÎN TIMPUL IERNII

În timpul iernii, crește rata de incidență a hipertensiunii, tulburărilor de ritm cardiac, insuficiențelor cardiace și a deceselor subite din cauze asociate problemelor cardiace. La baza acestui fapt se află mai mulți factori precum scăderile de temperatură, scăderea activității fizice, poluarea aerului, obiceiuri alimentare greșite și schimbări hormonale. De exemplu, expunerea prelungită la frig duce la scăderea temperaturii corpului, iar vântul puternic îndepărtează stratul protector de căldură din jurul corpului. Temperatura scăzută duce la comprimarea venelor și apoi la scăderea fluxului sanguin. Atunci când cantitatea de oxigen ce ajunge la inimă este redusă, inima face un efort să pompeze mai mult sânge, așa că atât ritmul cardiac, cât și tensiunea arterială cresc. În consecință, este posibilă declanșarea unui atac de cord sau a unui atac cerebral. Așadar, protejarea inimii în timpul iernii este de o importanță vitală. Güliz Erdem, profesor asociat și cardiolog la Acıbadem International Hospital, a explicat măsurile ce trebuie luate pentru menținerea sănătății inimii și a făcut câteva recomandări importante.

1. Ia în serios semnele de avertizare pe care ți le trimite corpul

Învață să te asculți și nu ignora semne precum dureri în piept, dificultăți respiratorii și palpitații, căci acestea sunt modalități prin care corpul tău te avertizează. De exemplu, dacă ai dureri în piept, nu aștepta ca acestea să dispară de la sine și mergi la cea mai apropiată secție de urgențe, fie că e zi sau noapte, deoarece timpul este vital în cazul unui atac de cord.

2. Poartă îmbrăcăminte în mai multe straturi

În loc de un singur strat gros de îmbrăcăminte, încearcă să porți mai multe straturi pentru a te proteja de frig. Asta pentru că se formează un strat în plus de aer, care acționează ca un element de izolare, atunci când îmbrăcămintea este în straturi. Elementul izolator ajută la o menținere mai eficientă a temperaturii corpului. Capul este una dintre principalele zone unde are loc pierderea de căldură; așadar, nu neglija purtarea unei căciuli atunci când ieși afară. Acordă o atenție specială articolelor de îmbrăcăminte care protejează urechile, acestea fiind mai predispuse la îngheț decât alte părți, și mâinile, care pierd căldura foarte repede.

3. Ia-ți tratamentul cu regularitate

Güliz Erdem, cardiolog și profesor asociat, spune: “Dacă ai boli ale inimii, nu neglija să-ți iei tratamentul cu regularitate” și explică motivul acestei recomandări: “Iarna, tensiunea arterială crește nu doar în asociere cu frigul, ci și cu scăderea activității fizice și a creșterii în greutate. Așadar, fă-ți un obicei din a măsura tensiunea arterială la intervale regulate, mai ales dacă suferi de hipertensiune. Nu uita că, doar pentru că nu simți că tensiunea a crescut, nu înseamnă că este la un nivel normal. Dacă apar schimbări în tensiunea arterială, sub nicio formă nu modifica tratamentul înainte de a consulta medicul”.

4. Continuă să faci sport

Este esențial ca oamenii să se protejeze de vremea friguroasă. Totuși, frigul nu ar trebui să devină o scuză pentru a evita sportul, cel puțin în ce privește mersul pe jos. Îmbracă-te cu haine călduroase și continuă să faci mișcare, cu excepția momentelor în care e gheață pe jos sau bate vântul foarte tare. În felul acesta, va fi de ajuns să faci exerciții 30 de minute, cinci zile pe săptămână într-un ritm care-ți va accelera respirația fără ca acest lucru să te împiedice să vorbești. Dacă nu poți face exerciții, sunt la fel de eficiente și plimbările în ritmul descris mai sus. Dacă nu poți ieși afară, evită sedentarismul chiar și în interiorul casei. Evită să stai așezat un timp îndelungat și încearcă să fii activ cel puțin o dată la fiecare oră.

5. Protejează-te de boli

Güliz Erdem, cardiolog și profesor asociat, arată că un alt motiv pentru care bolile cardiace se declanșează iarna este creșterea infecțiilor tractului respirator, precum gripa și pneumonia, și spune: “De exemplu, atunci când ai gripă, corpul este supus unui stres suplimentar. Atunci când ai febră, inima lucrează mai rapid și are nevoie de o cantitate mai mare de oxigen. În același timp, pierderea fluidelor din corp, cauzată de gripă, duce la scăderea tensiunii arteriale, iar aceasta, la rândul său, reduce cantitatea de oxigen care ajunge la inimă. Toate acestea pot sfârși prin a declanșa un stop cardiac. Nu trebuie să uităm că corpul este un sistem integrat, iar boala unei părți a corpului poate afecta, de asemenea, și o altă parte”.

6. Este esențial consumul de fructe și legume

În lupta împotriva bolilor, nu neglija să pui pe masă fructe și legume de iarnă, bogate în vitamine, minerale și fibre, căci acestea vor întări sistemul imunitar; acordă o atenție specială și asigură-te că acestea sunt proaspete. Consumul de fructe și legume de 4 sau 5 ori pe zi te ajută să duci o viață sănătoasă. Fă-ți un obicei din a folosi cât mai puțină sare în timpul meselor. Când consumi cereale, alege cerealele integrale care sunt bogate în fibre. Consumă pește de două ori pe săptămână. Nu folosi grăsimi saturate sau trans în hrana pe care o consumi și nu folosi pe cât posibil zahăr.

7. Declară război depresiei

Predispoziția la depresie crește în timpul iernii din varii motive. Creșterea nivelurilor de hormoni de stres precum cortizolul poate, la rândul său, să declanșeze afecțiuni cardiace precum atacuri de cord sau hipertensiune. Aflarea cauzei care se află la baza stresului și, dacă e nevoie, consultarea unui medic pentru tratament ajută la depășirea problemei din stadiu incipient. Întâlnirile cu familia și prietenii sau, dacă nu poți ieși afară, vizitarea vecinilor te ajută, de asemenea, să te simți mai bine.

8. Ai grijă la deficiența de vitamina D!

Multe studii din ultimii ani indică faptul că deficiența de vitamina D este și un factor de risc pentru bolile cardiovasculare precum stopul cardiac și atacurile cerebrale. Güliz Erdem, cardiolog și profesor asociat, notează că cel mai eficient mod de a primi vitamina D este prin expunere la lumina soarelui și ne împărtășește următoarea informație: “Totuși, pe parcursul lunilor de iarnă, soarele intră în atmosferă într-un unghi înalt, iar acest lucru face ca atmosfera să blocheze o cantitate considerabilă de raze UVB care sunt necesare pentru sinteza vitaminei D din corp. Așadar, suplimentele cu vitamina D pot deveni esențiale atunci când omul nu poate să se expună îndeajuns la lumina soarelui. Înainte de a lua aceste suplimente, trebuie consultat un medic pentru a verifica nivelul de vitamina D”.

×
Căutare